Targetowanie reklam – na czym polega i dlaczego warto z niego korzystać?

5 min

ikony ludzi pogrupowane, w tle dwie osoby analizują statystyki

Działania marketingowe w sieci dają ogromne możliwości i są ułatwieniem dla osób, które chcą zaprezentować swoją ofertę. Żeby jednak podejmowane działania przynosiły pozytywne rezultaty, trzeba poznać marketingowe mechanizmy i właściwie przygotować strategię reklamową. Dowiedz się, na czym polega targetowanie reklam i jak możesz je wykorzystać w Twojej firmie. 

Co to jest targetowanie?

Jeśli zapytamy konsumentów, czy lubią reklamy, zdecydowana większość z całą stanowczością odpowie, że nie. Powodów powstawania tego typu opinii jest wiele: komunikaty bywają męczące, natarczywe, irytujące itd. A mimo to w stwierdzeniu „reklama dźwignią handlu” jest sporo prawdy. Bo niby jak sprzedać produkty czy usługi, jeżeli nikt nie wie o ich istnieniu?

Właśnie dlatego, aby trafić do świadomości odbiorców i nie zostać uznanym za natręta, warto – a nawet powinno się – korzystać z targetowania. Co to jest?

Targetowanie jest to proces selekcjonowania konsumentów w celu wybrania tych, dla których oferta oraz reklamy będą najbardziej interesujące. W określaniu takiej grupy docelowej dla danej firmy (marki) uwzględnia się np. wiek, płeć czy upodobania reklamowe odbiorców. Można powiedzieć, że targetowana reklama jest dopasowana do konkretnego typu odbiorcy.

Dzięki działaniom w internecie większość firm ma dostęp do danych o użytkownikach, które można dokładnie przeanalizować, a następnie wykorzystać do ich selekcjonowania i profilowania grup docelowych. Duża ilość danych daje możliwość stworzenia tzw. persony, czyli wzoru (przykładowego modelu) odbiorcy usług, który daje wyobrażenie o tym, kim jest klient. Ważne, aby wszelkie dane o konsumentach były pozyskiwane, przetwarzane i wykorzystywane w sposób etyczny i zgodny z prawem, w tym z RODO.

Rodzaje targetowania reklam

Istnieje wiele rodzajów targetowania reklam, a każdy z nich ma pewne plusy i minusy. Często stosowanym rozwiązaniem jest łączenie ze sobą różnych sposobów targetowania, aby uzyskać jak najlepsze wyniki, w zależności od konkretnych celów. W wyborze rodzaju targetowania istotne są również specyfika branży oraz preferencje konsumentów.

Do najpopularniejszych rodzajów targetowania reklam można zaliczyć:

  • targetowanie demograficzne – pozwala selekcjonować odbiorców według takich cech jak płeć, wiek, stan cywilny, wykształcenie itd.;
  • targetowanie geograficzne – grupę docelową określa się na bazie lokalizacji geograficznej, np. konkretnego regionu, państwa, miasta itd.;
  • targetowanie behawioralne – opiera się na śledzeniu zachowań użytkowników na konkretnej stronie internetowej;
  • targetowanie kontekstowe – reklamy dopasowuje się pod względem tematyki, np. reklamówkę dziecięcych zabawek edukacyjnych umieszcza się na stronach parentingowych;
  • mikrotargetowanie (tzw. hipertargetowanie) – zbiera i wykorzystuje szczegółowe informacje umieszczane przez konsumentów w różnego rodzaju mediach społecznościowych. Tak działa m.in. targetowanie reklam na Facebooku czy targetowanie reklam na Instagramie;
  • retargetowanie (remarketing) – polega na ponownym dotarciu do osób, które już miały styczność z daną marką, stroną internetową, produktem itp.;
  • targetowanie na podstawie aplikacji – zbieranie danych opiera się na dotychczasowych działaniach użytkownika podejmowanych w konkretnej aplikacji.

Dobieranie odbiorców w systemach reklamowych

Jeśli jesteś producentem żwirku dla kotów, Twoja reklama będzie interesowała opiekunów tych zwierząt – od klientów indywidualnych, po schroniska czy fundacje pomocowe. Gdy skierujesz ją do właścicieli zakładów fryzjerskich lub firm cateringowych – chybisz. Odbiorcy, którzy nie mają kota, zignorują Twoją reklamę, w dodatku mogą też ją odebrać jako niepotrzebną i denerwującą. Reklama targetowana pomoże Ci tego uniknąć.

Jak krok po kroku określić odbiorców w systemach reklamowych?

  1. Określ personę oraz grupę docelową.
  2. Użyj zebranych danych i przeanalizuj je za pomocą odpowiednich narzędzi (np. Google Analytics).
  3. W wypadku bardzo różnorodnej oferty podziel grupę docelową na jeszcze mniejsze podgrupy, aby jeszcze celniej dobierać reklamy zgodne z ich oczekiwaniami.
  4. Śledź efekty kampanii reklamowych i na bieżąco je modyfikuj, jeśli tylko zajdzie taka potrzeba. Staraj się tak przygotowywać treści, aby były one ciekawe dla odbiorców.
  5. Stosuj zebrane dane w retargetingu, aby zwiększyć zainteresowanie klientów.
  6. Nawet jeśli osiągniesz założone cele, nie przestawaj monitorować relacji pomiędzy Twoją firmą a konsumentami.

Dlaczego warto korzystać z opcji targetowania w marketingu?

Korzyści z targetowania jest wiele, a najważniejsze z nich to m.in.:

  1. oszczędność czasu i pieniędzy,
  2. większa skuteczność reklam oraz większe zasięgi,
  3. skrupulatne i dokładne zdobywanie oraz analizowanie danych pozwala lepiej poznać klienta, przez co można z nim nawiązać głębszą relację,
  4. identyfikacja potrzeb odbiorców pozwala zrozumieć, jak targetować reklamy na Facebooku, TikToku oraz w innych social mediach.

Jak mawiał Steve Jobs: „Bądź na tyle blisko swoich klientów, aby powiedzieć im, czego chcą, zanim sami się na to zdecydują”. Jeśli nauczysz się maksymalnie wykorzystywać targetowanie reklam, ta sztuka na pewno Ci się uda.

Czy ten artykuł był przydatny?
średnia: 0 | 0 ocen

Przeglądaj tematy